beatricecoolen.reismee.nl

High School Zuid-Afrika

Hi!

Vorig schooljaar heb ik vijf maanden in Kaapstad stage gelopen bij GROW Abroad, Travel Active’s high-schoolpartner in Zuid-Afrika. Dit was een ontzettend leerzame stage waarbij ik veel verantwoordelijkheid kreeg. Van het voorbereiden van visumaanvragen tot het organiseren van student get-togethers en school- en huisbezoekjes; mijn stage was heel afwisselend. Door mijn ervaringen en gesprekken met de uitwisselingsstudenten, gastgezinnen, GROW Buddies, docenten en collega’s ben ik heel wat kennis rijker. Zelf heb ik in 2016-2017 een heel gaaf uitwisselingsjaar in Amerika beleefd, dus kon ik me goed verplaatsen in de uitwisselingsstudenten in Zuid-Afrika. Daarom zal ik je in deze blog vertellen wat High School Zuid-Afrika zo gaaf maakt.

High School

• Engels
    Leer vloeiend Engels spreken en ontdek de overeenkomsten tussen het Nederlands en Afrikaans. Zuid-Afrika kent 11 officiële talen waaronder Engels en Afrikaans. De meeste vakken op de high schools worden in het Engels gegeven en omdat niet iedereen Engels als eerste taal spreekt is er ondersteuning waar nodig.
  • Keuzes
    Er zijn ‘private schools’ en ‘public schools’. Als exchange student word je op een public school geplaatst. Er zijn verschillende type scholen zoals science, technical and art scholen. Als exchange student word je waar mogelijk geplaatst op een school die op jouw interesses aansluit. In elk profiel volg je een aantal verplichte vakken en mag je een aantal andere vakken zelf kiezen. Denk bijvoorbeeld aan computer science, accounting, life orientation en hospitality studies.
  • 2 ‘grades’
    De seizoenen in Zuid-Afrika zijn het omgekeerde van die in Nederland, ook het schooljaar loopt tegenovergesteld. Het schooljaar begint in januari en tweede semester begint in juli. Dus als je voor een jaar high school kiest en in juli begint, maak je 2 ‘grades’ mee. Dit betekent dus ook dat je twee keer je vakkenpakket samen kan stellen. Dat je in het tweede semester begint kan een voordeel zijn omdat de leerlingen (‘learners’) al gesetteld zijn en dus nieuwe klasgenoten met open armen ontvangen.
  • Buitenschoolse activiteiten
    Voor veel leerlingen is na de lessen de schooldag nog niet afgelopen. De middelbare scholen bieden buitenschoolse activiteiten aan waar je soms meerdere middagen per week druk mee bent. Zwemmen, rugby, cricket, hockey of koor: een paar van de vele mogelijkheden. De perfecte manier om de Zuid-Afrikaanse school spirit te leren kennen en vrienden te maken!
  • GROW Buddies
    Het GROW Abroad team wordt versterkt door een aantal ontzettend lieve en behulpzame GROW Buddies. Op de meeste high schools waar de uitwisselingsstudenten worden geplaatst is minstens één GROW Buddy aanwezig. De GROW Buddies helpen je settellen op je nieuwe school en zullen je helpen waar nodig; op school en buiten school, met cultuurverschillen en meer. Je hebt dus meteen vrienden! Ook ik werd warm ontvangen door ze.
  • Schooluniform
    Alle middelbare scholieren in Zuid-Afrika dragen een schooluniform en elke school heeft een uniek schooluniform. ’s Morgens nooit hoeven bedenken wat je aantrekt en een nieuwe ervaring erbij; hoe leuk is dat!

Gastgezin

In dit land met mensen van verschillende afkomsten, met verschillende culturen, geloofsovertuigingen, talen, normen en waarden is elk gastgezin anders en dus krijg jij hoe dan ook een unieke ervaring. Je moet niet gek opkijken als er continu familie over de vloer komt. De meeste Zuid-Afrikanen hebben een grote ‘extended family’ die je vaak zult zien. Bruiloften, verjaardagen, feestdagen: je zult het allemaal meemaken.
Warm en hecht; zo kun je de families wel beschrijven. Je wordt geplaatst in een zorgvuldig geselecteerde familie. Alle families spreken Engels en daarnaast vaak ook (o.a.) Afrikaans.

Zuid-Afrika

• Plaatsing in Kaapstad
    Je wordt geplaatst in ‘the Greater Cape Town Area’. Elke wijk heeft z’n charmes en elke wijk is weer anders. Kaapstad is een stad waar je kunt zonnen op de mooie stranden, wandelen op Table Mountain, de Kirstenbosch botanische tuin bewonderen, Robbeneiland ontdekken, shoppen in de verschillende winkelcentra, musea bezoeken en veel meer. Het is een bruisende stad waar altijd wat te doen is.
  • Diversiteit
    Zuid-Afrika is een mengelmoes van verschillende culturen. Daardoor is de kans groot dat je vrienden maakt met verschillende nationaliteiten en achtergronden. Je krijgt de kans om in aanraking te komen met veel verschillende ‘communities’!
  • Vriendelijk
    Zuid-Afrikanen zijn ontzettend vriendelijk en ontspannen. Ze zijn oprecht geïnteresseerd in je en maken dan ook graag een praatje.
  • Geschiedenis
    In Zuid-Afrika zul je veel leren over de geschiedenis van het land. Leer hoe de apartheid nog steeds een rol speelt in het dagelijks leven. Je zult gegarandeerd Nederlandse invloeden terugvinden in het land.
  • Goedkoop land
    Een high school exchange-year is natuurlijk een grote investering. Gelukkig is Kaapstad een goedkope stad om te wonen. Je kunt bijvoorbeeld al voor 3 euro naar de film!
  • Verschil arm en rijk
    Het verschil tussen arm en rijk is goed te zien in Kaapstad. Het contrast is enorm; het ene moment rijd je langs villa’s en het volgende moment zie je de townships voorbijkomen. Je wordt met je neus wel op de feiten gedrukt…

Het programma

• Oriëntatie
    Natuurlijk word je op het vliegveld ontvangen door je gastgezin, het GROW Abroad team en de GROW Buddies. Ook zijn er twee oriëntatiedagen waar je highlights van de stad ontdekt en een formele oriëntatie krijgt over alles wat je moet weten voor jouw Zuid-Afrika avontuur. Een erg leuk programma waar ook ik heel erg van heb genoten! Bij de oriëntatie ontmoet je ook je mede-uitwisselingsstudenten.
  • Tripjes
    GROW Abroad werkt samen met een touroperator die verschillende tripjes organiseert voor de groep exchange-students.Een reisje naar de Orange River in Namibië, een Garden Route tour in Zuid-Afrika en verschillende tripjes in en rondom Kaapstad zullen jouw avontuur nog gaver maken!
  • Student get-togethers
    Er worden verschillende bijeenkomsten voor de uitwisselingsstudenten georganiseerd met leuke activiteiten. Hier krijg je de kans krijgt om je mede-uitwisselingsstudenten te zien.
  • Surfen
    GROW Abroad werkt samen met een surfschool in Muizenberg (het beste strand ter wereld om te leren surfen!) waar je de kans krijgt om samen met de andere uitwisselingsstudenten surflessen te volgen. Misschien ontdek je wel een nieuw talent!
  • Care to GROW
    Tijdens jouw high school-jaar heb je de kans om mee te doen aan het Care to GROW programma. Er zijn verschillende vrijwilligersprojecten waar je aan mee kunt doen. Er is voor ieder wat wils. De perfecte manier om je steentje bij te dragen!
  • Begeleiding
    Ik had het niet beter kunnen treffen dan met een stage bij GROW Abroad. Echt een top-team! Ik heb kunnen zien wat een goede en persoonlijke band de coördinatoren met de studenten krijgen. Ze staan 24/7 voor je klaar en zullen er alles aan doen om jouw verblijf in Kaapstad tot een succes te maken. Naast alle activiteiten waar je de coördinatoren ziet, komen ze je ook elk kwartaal (of vaker wanneer nodig) op school en thuis opzoeken om te kijken hoe het met jou en je gastgezin gaat. Daarnaast hebben ze regelmatig telefonisch contact met de studenten. Elke student wordt gekoppeld aan een coördinator, maar ze staan natuurlijk allemaal voor je klaar.

Kortom, kies je voor high school Zuid-Afrika, dan kies je voor een unieke ervaring!

Baie dankie voor het lezen!
- Beatrice